Donatie van gereedschap helpt restauratieproject hogerop op te komen

Vroege VogelsEen uniek restauratieproject op vliegveld Lelystad waar vrijwilligers historische vliegtuigen restaureren en bouwen zodat deze weer kunnen vliegen!

Sinds de oprichting in 1975 heeft de stichting Vroege Vogels (Early Birds Foundation) in hun werkplaats en museum op vliegveld Lelystad, 27 verschillende vliegtuigen gerestaureerd, waaronder de beroemde Gipsy Moth en Mustang. Nu kunnen zij weer vliegen als uniek erfgoed op luchtshows en demonstraties.

Gekleed in leren jassen en alleen beschermd door een eenvoudig bril en vliegenierspet, veroverden pioniers als Anthony Fokker en Louis Bleriot begin van de 20e eeuw het luchtruim. Hun vliegtuigen waren vakkundig gemaakt en samengesteld van materialen zoals hout, linnen en staaldraad. Deze ‘vroege vogels’ hebben hiermee de basis gelegd voor onze moderne luchtvaart. 

Arie Bogaerds, van de stichting Vroege Vogels vertelt: “De stichting werd opgericht toen een groep vrienden een historische rotatiemotor uit de jaren 1940 in goede staat wist te herstellen. Na het succes van deze motor volgde er snel meer. Gedurende de laatste 40 jaar is de verzameling gegroeid tot 27 historische vliegtuigen en nog veel meer motoren. Ze zijn allemaal van historisch belang voor het erfgoed van de Nederlandse luchtvaart. En doordat deze “vroege vogels” nu weer hun vleugels kunnen uitslaan, kan het publiek de vooruitgang van de luchtvaart door de jaren heen met eigen ogen zien.”

Aan het eind van de jaren negentig kreeg de stichting een conventionele draaibank en freesmachine gedoneerd. Hierdoor kon het team vrijwilligers nu zelf de nieuwe onderdelen produceren voor hun restauratieprojecten. In de loop der jaren hebben ze diverse verspanende gereedschappen verzameld die ze kunnen inzetten, zelfs als deze soms eigenlijk bedoeld zijn voor niet-conventionele technieken.

Een voorbeeld hiervan is een gebruikte freesbody voor hardmetaal wisselplaten, met een volledig weggesleten en onbruikbare wisselplaatzitting. “Ondanks dat ik maar drie wisselplaten kon monteren en de frees daardoor heel onregelmatig verspaande, was het voor mij toch een bruikbare frees,” vertelt Pim Pouw van de Stichting Vroege Vogels. “Toen we begonnen met het bewerken van onze eigen restauratie onderdelen, gebruikte we alleen maar HSS-gereedschappen. Voor je met een eenvoudige klus op de draaibank kon beginnen, moest je eerst aan je HSS-toolbit de benodigde vrijloophoeken slijpen. Een tijdrovende klus, zeker als je dat in je vrije tijd moet doen!”

Gereedschap Dormer

“Ook onze eerste schachtfrezen waren van HSS-materiaal, je moest daarmee heel voorzichtig te werk gaan met de voeding en de snijsnelheid. Maar later kreeg ik mijn eerste volhardmetaal frees, die bewaakte ik zorgvuldig en borg hem goed op, die was voor de speciale klussen!” 

Om dit mooie project te ondersteunen heeft Dormer Pramet, fabrikant van verspanend gereedschap, een breed assortiment van verspanend gereedschap geschonken aan de Stichting. Dit zijn onder andere boren, frezen en tappen die deze stichting kunnen helpen bij het onderhoud en reparatie werk.

Pim voegde toe: “Gelukkig hebben we nu wat meer professionele verspanende gereedschappen om te gebruiken. Bij eenvoudige bewerkingen zoals bij het boren van gaten, is het een enorm verschil of je een eenvoudige HSS-boor gebruikt of een boor met een splitpoint, zoals de A002 van Dormer. De donatie van het professionele gereedschap van Dormer Pramet heeft ons enorm geholpen en spaart ons tijd bij het vervaardigen van onderdelen voor onze experimentele vliegtuigen.”

Gert de Vries van Dormer Pramet merkt op: “Het doet ons goed dat we deze verspanende gereedschappen aan de Stichting Vroege Vogels kunnen schenken. Het is verrassend en fantastisch om zoveel historische vliegtuigen op één plek bij elkaar te zien. Bijzonder dat ze deze vliegtuigen weer zo in zo’n goede conditie kunnen brengen zodat er weer mee gevlogen kan worden. Dit project met al z’n vrijwilligers biedt ons allen de mogelijkheid om nog vele jaren te mogen genieten van de historie van deze vliegtuigen.”

Bezoek voor meer informatie de website van de Stichting Vroege Vogels (Early Birds Foundation) of volg ze op Facebook.